„Energia tej ogromnej publiczności i dziesiątek tysięcy ludzi śpiewających razem to coś, co wywołuje ogromne emocje” – powiedział Dawid Podsiadło, polska supergwiazda, po ostatnim koncercie swojej trasy na największym polskim stadionie w Chorzowie, gdzie rozmieszczono 578 głośników, 2096 niezależnych kanałów wzmacniaczy i 36 procesorów Galaxy (co dało w sumie 576 kanałów niezależnego przetwarzania), aby precyzyjnie nagłośnić stadion.
Dawid Podsiadło to uznany polski wokalista i autor tekstów, znany z unikalnego połączenia popu, rocka i muzyki alternatywnej. Zdobył sławę po wygraniu drugiej edycji „X Factor” w Polsce w 2012 roku. Podsiadło wydał cztery albumy studyjne, które ugruntowały jego pozycję jednego z czołowych współczesnych artystów muzycznych w Polsce. Znany z emocjonalnych tekstów i urzekających występów, zdobył wiele Fryderyków – najważniejszych nagród muzycznych w Polsce. Poza muzyką, jest aktywny w działaniach społecznych i ekologicznych, wykorzystując swoją platformę, aby promować pozytywne zmiany. Jego talent muzyczny i zaangażowanie społeczne czynią go wyjątkową postacią współczesnej kultury polskiej.
Jego najnowsza trasa stadionowa w formacie 360 stopni pobiła rekordy zarówno pod względem użytego sprzętu, jak i liczby fanów obecnych na koncertach. W skrócie: 1 artysta, 4 stadiony, 7 koncertów, 56 członków orkiestry, 34 różne utwory, 5 megawatów mocy, 15 ciężarówek do budowy sceny, 35 ciężarówek z innym sprzętem, 46 kilometrów kabli zasilających, 143 metry sześcienne helu do unoszącego się „zoo”, 180 ton sprzętu i konstrukcji, 400 osób obsługi technicznej, 700 kg konfetti, 800 urządzeń oświetleniowych, 1800 metrów kwadratowych ekranów LED, 4000 litrów paliwa do efektów pirotechnicznych, 40 dni nieprzerwanej pracy i ponad 550 000 osób słuchających artysty przez ponad 570 głośników Meyer Sound.
„Pierwsza myśl po tej trasie? Niewyobrażalna liczba głośników!” – powiedział Remigiusz Kasztelnik, CEO The Brawlers, firmy odpowiedzialnej za system dźwiękowy podczas stadionowej trasy Dawida Podsiadły. System nagłośnieniowy opierał się na aż 570 głośnikach Meyer Sound, w tym – w zależności od wielkości stadionu – na Stadionie Śląskim w Chorzowie, „królu wszystkich stadionów”, 458 modułach PANTHER, 64 modułach LEOPARD, 48 subwooferach 2100-LFC i 8 głośnikach ULTRA-X40.
Efekt? Niezwykle klarowny dźwięk, pomimo wyjątkowo trudnej akustyki, zrozumiały w całym spektrum częstotliwości, pokrywający całe stadiony przy zachowaniu komfortowego poziomu głośności, co spotkało się z entuzjastycznymi opiniami fanów i całkowicie wyprzedanymi biletami. W niektórych miastach odbyły się dwa koncerty dzień po dniu, a stadiony były wypełnione po brzegi fanami.
System zaprojektowany na potrzeby tej trasy był równie imponujący, jak sama scena 360 stopni, z symetrycznym układem głośników. Wszystkie zestawy głośników to Meyer Sound PANTHER o różnych kątach propagacji (z wyjątkiem frontfillów, które obsługiwały ultraefektywne zestawy ULTRA-X40). Przy konsolecie Front of House znajdowały się szafy z procesorami Direct-Out Prodigy, które firma The Brawlers wykorzystywała do dostrajania systemu – oczywiście z pełną redundancją. Nad całością czuwał system inżynier Iwo Biały (The Brawlers), który analizował wszystkie parametry działania systemu nagłośnienia. Co ciekawe, Iwo w czasie rzeczywistym weryfikował założenia projektowe każdego stadionu przy użyciu MAPP3D podczas koncertów.
„Jest jeszcze coś wartego wspomnienia: jak system Meyer Sound PANTHER nie gra… Nie gra do tyłu! Nikt nie wie, jak to zrobili – nie ma tu aktywnego systemu, jak w innych konstrukcjach, a mimo to za systemem jest cisza” – mówi Iwo Biały. „Często pracuję jako realizator monitorów i uwielbiam miksować IEM-y, kiedy PANTHER wisi z przodu – dźwięk jest superczysty, co, moim zdaniem, robi ogromną różnicę także na FOH”.
Rozszerzenie najniższego zakresu częstotliwości osiągnięto dzięki bardzo ciekawej konfiguracji subwooferów, która pozwoliła na niezwykle równomierne pokrycie całego obiektu najniższymi częstotliwościami. Konfiguracja ta składała się z czterech klastrów po 12 modułów 2100-LFC w każdym. Wykorzystanie indywidualnego sterowania przez protokół AVB dla każdego głośnika umożliwiło zastosowanie opóźnień kontrolujących pionową propagację dźwięku. Układ ten, pierwotnie stosowany podczas tras Metalliki, znany jest jako TM Array (od imienia twórcy systemu, Thomasa Mundorfa).
Skala, widowisko, innowacyjne podejście, ilość użytej technologii oraz zaangażowanie publiczności stawiają tę trasę w czołówce europejskich wydarzeń. Dostarczyła ona naprawdę wyjątkowych wrażeń, a stojąc na płycie stadionu, można było odczuć ogrom tego show. Usłyszeliśmy to na własne uszy i możemy potwierdzić, że systemy Meyer Sound sprawdziły się w 100%, dostarczając niesamowitych doznań dźwiękowych dzięki wiedzy i pracy specjalistów z The Brawlers!
Ed Sheeran, Metallica, a teraz także Dawid Podsiadło – system Meyer Sound PANTHER zdecydowanie wyznacza standardy dla koncertów w formacie 360 stopni.