Trasa „M72 World Tour” zespołu Metallica

PANTHER i 2100-LFC dostarczają oszałamiający, studyjnej jakości dźwięk do każdego miejsca.

Giganci rocka, Metallica, ruszyli jesienią tego roku w trasę po Ameryce Północnej w ramach najnowszego etapu monumentalnej „M72 World Tour”, wzbogaconej o moc i precyzję elementów kontroli niskich częstotliwości Meyer Sound 2100-LFC.

Trasa, która rozpoczęła się w kwietniu 2023 roku, obejmuje dwa wieczory w każdym mieście, podczas których prezentowane są dwa różne sety w ramach „weekendów bez powtórzeń”. Fani doświadczają miksu stereo w każdym miejscu, wiernego brzmieniu 40 lat nagrań studyjnych – wyjaśnia realizator front-of-house Greg Price. „Naszym celem było przeniesienie tej intymnej atmosfery do stadionu”.

Scena ustawiona na środku stadionu wspierana jest przez oszałamiające 522 głośniki Meyer Sound, w tym 288 dużych modułów liniowych PANTHER, 96 elementów kontroli niskich częstotliwości 2100-LFC, 48 elementów VLFC (bardzo niskie częstotliwości), 16 elementów 1100-LFC, 22 kompaktowe głośniki ULTRA-X40 oraz 8 pełnowymiarowych głośników UPQ-D2.

System, dostarczony przez Clair Global, został skonfigurowany w trzech koncentrycznych pierścieniach. Zewnętrzne pierścienie to zestawy zawieszone na ośmiu wieżach, z dwoma modułami PANTHER na każdej wieży. Na każdej z nich zamontowano sześć elementów VLFC, a elementy 2100-LFC i 1100-LFC zapewniają wsparcie subniskotonowe z poziomu ziemi. Wewnętrzny system składa się z ośmiu zawieszonych zestawów głośników PANTHER. Sekcja fanów „Snake Pit” w centrum sceny jest nagłośniona przez skierowane do środka głośniki UPQ-D2, a zewnętrzna część pierścienia korzysta z 22 kompaktowych głośników ULTRA-X40 jako frontfillów. Monitory sceniczne to 36 MJF-210 i 8 MJF-212A. System kontrolowany jest przez 35 platform sieciowych Galileo GALAXY.

Po powrocie trasy do Stanów Zjednoczonych w sierpniu, wymieniono 96 elementów 1100-LFC na 96 elementów 2100-LFC. „To ja byłem inicjatorem tej zmiany na 2100-LFC” – mówi dyrektor kreatywny Metallica, Dan Braun. „Efekty zastosowania modułów PANTHER były oszałamiające od samego początku, więc dla mnie naturalnym krokiem było poprawienie niskich częstotliwości. Dzięki bardziej kompaktowemu układowi end-fire możemy precyzyjniej sterować dźwiękiem i dostarczać wysoką wierność większej liczbie miejsc. Nie chodzi o podkręcanie basów, ale o stworzenie większej liczby miejsc, gdzie publiczność poczuje się, jakby była blisko monitora studyjnego”.

„W Gillette Stadium w Massachusetts wysłaliśmy wszystkie moje 96 elementów 1100-LFC na statek, a na ich miejsce dotarły 96 elementów 2100-LFC” – wyjaśnia Price. „Ustawiłem je tam, gdzie były 1100-LFC, włączyłem system i nie zmieniłem nic w miksie – efekty były absolutnie oszałamiające”.

Price i Braun przetestowali 2100-LFC w obiekcie produkcyjnym Price’a przed pełnym testem w siedzibie Clair Global. „Po prostu zaufałem intuicji i stwierdziłem, że to będzie znacznie lepsze” – mówi Braun. „Razem z Clair opracowaliśmy sposób na szybką wymianę między 1100-LFC a 2100-LFC”.

„Oczywiście przeprowadziliśmy wszystkie niezbędne testy” – dodaje Price. „Współpracowałem z Bobem McCarthym i Joshem Dorn-Fehrmannem z Meyer Sound oraz naszym znakomitym inżynierem systemowym, Chrisem Rushinem. Ale na koniec dnia po prostu podjechaliśmy ciężarówką, wymieniliśmy suby, włączyliśmy system – i efekt był dokładnie taki, jak oczekiwaliśmy”.

System M72 działa na trzech sieciach Milan zaprojektowanych przez Josha Dorn-Fehrmanna. „Metallica korzysta z Milan od 2016 roku, kiedy mieliśmy wczesne wersje AVB” – mówi Dorn-Fehrmann. „W tej trasie, ze względu na jej unikalny rozmiar i skalę, wdrożyliśmy jedną z największych, jeśli nie największą, sieć AVB w historii tras koncertowych”.

Sieci zapewniają wielopoziomową redundancję. „Istnieją izolowane podstawowe i zapasowe sieci Milan dla systemu rozproszonego GALAXY 816 w każdej wieży. To zasila wejścia analogowe wszystkich głośników w systemie. Trzecia sieć, tzw. sieć końcowa Milan, wykorzystuje dziesięć platform GALAXY 408 przy konsolecie front-of-house”.

To bezproblemowe połączenie najnowszych technologii napędza wyjątkowe wrażenia dźwiękowe trasy M72. Braun i Price zgadzają się, że najwyższej jakości dźwięk tworzy głębsze połączenie między publicznością a muzyką.

„Moim celem jest stworzenie środowiska, w którym Metallica może dać z siebie wszystko” – mówi Braun. „Kiedy produkcja działa perfekcyjnie, a publiczność reaguje, to jest coś, z czego zespół czerpie energię. I wiem, że robimy to dobrze. Zmiana na 2100-LFC jest tego istotną częścią”.

„Jest powód, dla którego sprzedaliśmy ponad milion biletów” – dodaje Price. „Ludzie słyszą o tym show. Widzimy osoby, które wcześniej nie były na koncercie Metalliki. Fani wychodzą z koncertów w euforii. To zmiana, jaką wprowadziła rodzina Meyer – tworzą doświadczenie dźwiękowe, które na zawsze zmienia koncerty”.

„Przekształcenie stadionu na 80 000 miejsc w kameralny klub jest niespotykane” – dodaje. „A my mamy niesamowite narzędzia. Pomyślcie: GALAXY połączone z PANTHER i 2100-LFC. To gra skończona”.

Trasa M72 trwa dalej, obejmując wiosnę i lato 2025 roku z 21 koncertami w Ameryce Północnej.

„Fani od razu zauważyli różnicę. To jest zmiana, której dokonali John i Helen Meyer. Tworzą dźwiękowe doświadczenie, które na zawsze zmieni wrażenia z koncertów”.

Greg Price
Inżynier FOH zespołu Metallica

Wykorzystane produkty: